Wanneer je een nieuwe onderneming gaat starten is het verstandig om goed te weten waar je aan gaat beginnen. Maar wat vooral belangrijk is te weten wie je bent. Door een krachtige identiteit in je bedrijf te leggen, zien mensen direct waarom ze bij jou moeten zijn.
Tineke helpt je graag met het bouwen aan deze identiteit, doormiddel van een sterk logo en huisstijl (in de grafische wereld ook wel identiteit genoemd). Maar voordat Tineke aan de slag kan wil zij eerst dat jij het volgende over je nieuwe onderneming weet. Voor jou misschien nog wel belangrijk dan voor haar, maar erg graag luistert zij naar jouw antwoorden op deze vragen.
-
- Wie ben jij?
-
- Wat gaat jouw onderneming doen en waarom?
-
- Wat maakt jouw onderneming uniek?
-
- Waarom wil je dat mensen perse naar jou komen/luisteren?
-
- Welke boodschap wil jij uitdragen?
- Welke boodschap wil jij uitdragen?
-
- Welk gevoel wil je de klant daarbij geven?
-
- Wie zijn jouw klanten?
-
- Welke behoeftes hebben zij? En wat is jou betekenis hierin?
-
- Wie is de concurrentie of wie doen het zelfde als jouw onderneming?
-
- Heeft jouw onderneming al een naam, zo ja, hoe luidt deze?
- Hoe wil je aan klanten zien te komen?
-
- En via welke wegen?
Moeilijk? Denk ik metaforen
Soms kan het best moeilijk zijn, om dit alles vast te stellen. Je kunt dan bijvoorbeeld ook in metaforen denken. Zoals een huis: Wie zijn de bewoner(s) van het huis, waar staat het huis, hoe groot is het huis, Hoe ontvang jij je gasten, met champagne met kaviaar of een kopje thee met een biscuitje? Waar ga je zitten, aan de keukentafel, op de sofa? Wat hangt er aan de muur? etc.
Door goed na te denken over al deze dingen kan er ook een passende uitstraling van jouw bedrijf gemaakt worden, zodat jouw klanten ook direct weten wie jij bent. En dat is wat je wilt, dat zij weten wie jij bent.