Teksten schrijven, tot je er duizelig van wordt.

Natuurlijk ben ik geen tekstschrijver, eigenlijk helemaal niet. Mijn ervaringen met taal zijn niet allemaal positief, toch wil ik jou wat meegeven over taal; de taal die jij gebruikt in de communicatie naar jouw doelgroep.

Voordat je weet wat en hoe je je verhaal gaat schrijven, is het belangrijk te weten wie je doelgroep is. Doe hier dan ook goed onderzoek naar, zodat je weet wat ze op hun boterham smeren, welke films ze kijken en hoe laat ze naar bed gaan. Ik hoor je denken, moet ik dat echt allemaal weten? Ja! natuurlijk niet omdat ik het zeg, maar omdat je zo kunt meedenken met je doelgroep.

Jouw verhaal is niet alleen de lap tekst op je website, maar ook wat op je visitekaartje staat, onderaan je email, bij een afbeelding op Facebook, noem maar op.

Een voorbeeldje: “Henk de Vries, Chief Executive Officer (CEO) at de Vries Telecom and Vries Datacenter”. of “Henk de Vries, Eindbaas”.

En misschien denk jij over de laatste tekst, dat kan echt niet! (dan val je blijkbaar niet in de doelgroep). Of je denk! wow super! (dan val je dus wel in de doelgroep). Goede teksten schrijven is belangrijk, lastig en vraagt om lef!

Een goed voorbeeld is Coolblue, zij gebruiken wellicht wat onvoorspelbare woorden en termen of juist voor de hand liggende, maar daardoor extra interessant. Zo staat het volgende op hun pakketjes: “Ingrediënten: Houtpulp, papier, kleurstoffen (pantone 2925c &021c), UV-lak, bubbelzakjes, een stukje specialisme, een hoop liefde en natuurlijk je bestelling.”

Strategie bepalen

Ik heb verschillenden voorbeelden voorbij zien komen van klanten die dachten wel even hun eigen teksten te kunnen schrijven, en in vele gevallen gaat dat ook prima. Maar raak je dan ook echt je doelgroep? Maak dus van te voren een goed plan, of schakel een tekstschrijver in, zo kom je niet thuis met teksten als: “welkom op mijn website”.

Bepaal van te voren de: hoe (tone of voice), wat (taal), wie (karakter) en waarom (boodschap).

Een paar tips die jou kunnen helpen:
  • Voordat je begint met schrijven van teksten, bedenk dat goed hoe je dit wilt gaat aanpakken.
  • Kijk eens om je heen, hoe doen andere dat en lees de teksten eens goed. Hoe doet een Zalando dat? Of een Bol.com. Als je goed oplet zie je dat je van begin tot einde (nieuwsbrief – website – bestelling – verzending – retour) overal op dezelfde manier wordt aangesproken.
  • Kijk verder dan U of jij gebruik, schrijf je voor tieners of voor twintigers? Dat maakt al snel een enorm verschil, verdiep je in de doelgroep!
  • Hoe zorg jij ervoor dat je authentiek bent? en ook zo overkomt?
  • Je kunt altijd gebruik maken van een tekstschrijver, zij weten precies hoe je dit het beste aanpakt en optimaliseren vaak ook nog de teksten voor Google, zodat je nog beter vindbaar bent.